Rancangan
pengajaran harian 8
Nama Guru: Nurliza Binti Nordin
Mata pelajaran: Ibadat
Kelas: 4 muslim
Tarikh: 27 Julai 2018
Masa: 3.00 – 3.30
Bilangan: 20 orang
Tajuk: Qadha puasa
Kemahiran: Menakul, menulis , berkomunikasi
Keadah: Perbincangan
Pengetahuan
sedia ada:
1.
Murid mengetahui tentang qadha puasa
2. Murid pernah mempelajari qadha pada minggu lepas
3. Murid sudah mempunyai beberapa kemahiran tentang
puasa
Hasil
pembelajaran
1. Pelajar dapat menyebut pengertian
qadha puasa
2. Pelajar dapat mengingati hokum
qadha puasa
3. Pelajar menyebut 2 hikmah dan
tujuan qadha puasa
Kemahiran
berfikir: Soal jawab, merumus, membandingbeza
Penerapan nilai:
Kerjasama, Berani, Taat
Masa/Langkah
|
Isi
pembelajaran
|
Aktiviti
pembelajaran dan pengajaran
|
Cacatan
|
Pendahuluan
(
2 minit)
|
Bacaan
doa
|
-Guru
membaca doa dan murid mengaminkan
|
Nilai:
Taat
|
Set
induksi
(4
minit)
|
Video:
Qadha puasa
-Tanya
soalan :
Ustazah
nak Tanya apakah kamu tonton dalam video
|
-Guru
menerangkan video kepada murid.
-Pelajar
menonton video di dalam kelas.
-Guru
menayakan soalan berkaitan video tadi.
-Beberapa
pelajar akan menjawab soalan.
-Guru
akan mengaitakan soalan, video dengan tajuk yang hendak dipelajari.
|
BBM:
Komputer
riba, Lcd, Pembesar suara
Teknik:
Soal
jawab
Nilai:
Bersungguh-sungguh
Sabar
|
Langkah
1
(
4 minit )
|
Pengertian
-Bahasa
menunaikan atau melaksanakan
Istilah
mengerjakan semula ibadat puasa yang tidak sah ,tertinggal atau sengaja
ditinggalakn
|
-Guru
menerangkan pengertian qadha puasa
dari segi istilah dan bahasa
-Guru
membaca atau menyebut kemudian murid ikut berulang- kali.
|
BBM:
Komputer
riba, Lcd, Pembesar suara
Teknik:
Soal
jawab
Nilai:
Bersungguh-sungguh
Sabar
|
Langkah
2
(
5 minit)
|
Tujuan
Dan hikmah
-Memberikan
keringanan
-Menutup
kekurangan amal
-Membentuk
bahawa ibadat puasa ramadhan merupakan
satu kefardhuan
-Setiap
muslim menjaga displin dan adab – adab ketika puasa.
|
Guru
menerangkan tujuan dan hikmah qadha puasa
-Membaca
dan murid murid mengikut menyebut sekali berulang-kali.
-Membetulkan
sebutan pada murid yang salah menyebut.
-Menyuruh
beberapa orang murid untuk menyebut tiga tujuan dan hikmah qadha puasa
|
BBM:
Komputer
riba, Lcd,Pembesar suara
Teknik:
Syarahan
Nilai:
Sabar,
Kerjasama
|
Langkah
3
(5
minit)
|
Hukum
-Hukum
qadha puasa ialah wajib ke atas mereka yang meninggalkan ibadat puasa.
|
-Guru
menjelaskan tentang hokum qadha puasa kepada murid-murid
|
BBM:
Komputer
riba, Lcd,Pembesar suara
Teknik:
Perbincangan
Nilai:
Berdisplin,
Bersungguh - sungguh
|
Langkah
4
(8
minit)
|
Permainan:
Poket
doremon
|
-Guru
menerangkan cara bermain
-Beberapa
orang pelajar berdiri untuk ke hadapan memilih poket yang dikehendaki.
-Di
dalam poket terdapat beberapa soalan.
-Murid-
murid melakukan di dalam kelas.
-Guru
menyatakan kepada murid jawapan itu
betul atau salah
|
BBM:
Kad
manila,piring,
Kertas
warna
Teknik:
Belajar
sambil bermain
Nilai:
Kerjasama,Taat
|
Penutup
(2
minit)
|
Guru
meremuskan tentang qadha puasa
|
Guru
memberi rumusan dan pengajaran yang terdapat daripada pembelajaran harini.
-Murid
mengingati dan faham akan pembelajaran
-Guru
memberikan latihan kerja ruma
|
BBM:
Latihan
kerja rumah
Nilai:
Kerjasama,Taat,Sabar
|
Cacatan
ringkas:
Saya berasa bersyukur kerana
pembelajaran yang dijalankan harini sungguh seronok kerana murid - murid memberikan tumpuan yang sepenuhnya.
Terdapat beberapa pelajar tidak menumpukan perhatian semasa saya mengajar. Ia
juga boleh memberikan diri saya berkayinan terhadap pelajar – pelajar.
Ulasan pensyarah guru pembimbing:
Disediakan
oleh:
Tiada ulasan:
Catat Ulasan