Rancangan
pengajaran harian 4
Nama Guru: Nurliza Binti Nordin
Mata pelajaran:
Ibadat
Kelas: 4 muslim
Tarikh: 27 Julai 2018
Masa: 3.00 – 3.30
Bilangan: 20 orang
Tajuk: Solat gerhana
Kemahiran: membaca, mendegar dan melihat
Keadah: Syarahan
Pengetahuan
sedia ada:
1. Murid mengetahui tentang solat
gerhana
2. Murid pernah melakukan solat gerhana di rumah
3. Murid sudah belajar pada mingu lepas
Hasil
pembelajaran
1. Pelajar dapat menyebut
pengertian solat gerhana
2. Pelajar dapat mengingati hokum
solat
3. Pelajar menerangkan 2 contoh
jenis solat rawatib
Kemahiran
berfikir: membandingbeza, meramal, soal jawab
Penerapan nilai: Khusyuk, Berani, taat
Masa/Langkah
|
Isi
pembelajan
|
Aktiviti
pembelajarn dan pengajaran
|
Cacatan
|
Pendahuluan
(
2 minit)
|
Bacaan
doa
|
Guru
membaca dan murid mengaminkan
|
Nilai:
Taat,
khusyuk
|
Set
induksi
(
4 minit )
|
1. Apakah yang ditunjukan ini?
2.Gambar:
bulan
|
1.
Guru menunjukkan sekeping gambar bulan.
2.Guru
bertanya tentang gambar yang ditunjukan.
3.Guru
memberitahu kepada murid tentang pembelajaran hari ini.
|
BBM:
Gambar
Aktiviti:
menulis
tarikh dan hari.
|
Langkah
1
(4
minit )
|
Pengertian
solat gerhana
-Didalam
bahasa arab terdapat dua istilah iaiatu berkaitan gerhana khusyuf dan khusyuf
-Khusyuf
ialah gerhana bulan
Khusyuf
ialah gerhana matahari
|
-Guru
menjelaskan pengertian solat gerhana
dari segi syarak dan bahasa
|
BBM:
Manila
Kad,kertas warna, kad imbasan tulisan
Teknik:
Soal jawab
Nilai:
Bersungguh-sungguh,kerjasama, sabar
|
Langkah
2
(
5 minit )
|
Jenis-jenis
dan waktu solat
-Waktu
solat gerhana matahari bermula apabila
berlakunya gerhana dan berakhir dengan hilangnya gerhana itu
dan sehingga terbenam matahari.
-Waktu
solat gerhana bulan waktunya bermula apabila berlaku gerhana bulan dan
berakhir dengan hilannya gerhana dan terbit matahari.
|
-Guru
menerangkan jenis- jenis dan waktu solat gerhana
-Membaca
dan murid mengikut menyebut sekali berulang-ulang kali
-Guru
membetulkan sebutan murid yang salah.
-Guru
menyuruh beberapa orang murid untuk menyatakan kembali jenis – jenis dan
waktu solat gerhana.
|
BBM:
Pemancar
cahaya,komputer riba
Teknik:
perbincangan
Nilai:
Patuh,berfikiran terbuka,berdisplin
|
Langkah
3
(
5 minit )
|
Hukum
solat gerhana
-Hukum
mengerjakan solat gerhana ialah sunat muakad.
|
-Guru
menjelaskan tentang hokum solat gerhana kepada murid-murid.
|
BBM:
Komputer
riba,lcd
Teknik:
soal jawab
Nilai: Kerjasama, taat, patuh |
Langkah
4
(8
minit )
|
Permainan:
Soal
jawab
|
-Guru
menerangkan cara bermain
-
Beberapa pelajar mendapat soalan yang diberikan oleh guru.
-Murid-
murid menjawab soalan itu di dalam kelas.
-Guru
menyatakan kepada semua murid jawapan itu tadi betul atau salah.
|
BBM:
Kertas
warna, sampul warna warni
Teknik:
Belajar
sambil bermain
Nilai:
Kerjasama
dan patuh
|
Penutup
(2
minit )
|
Guru
meremuskan tentang pelajaran solat gerhana
|
Guru
memberi rumusan dan pengajaran yang terdapat daripada pembelajaran harini.
-Murid
mengingati dan faham akan pembelajaran
-Guru
memberikan latihan kerja rumah
|
BBM:
Latihan
kerja rumah
Nilai:
Khusyuk, patuh
|
Cacatan
ringkas:
Saya berasa bersyukur kerana
pembelajaran yang dijalankan harini sungguh seronok kerana murid - murid memberikan tumpuan yang sepenuhnya.
Terdapat beberapa pelajar tidak menumpukan perhatian semasa saya mengajar. Ia
juga boleh memberikan diri saya berkayinan terhadap pelajar – pelajar.
Ulasan pensyarah guru pembimbing:
Disediakan
oleh:
Tiada ulasan:
Catat Ulasan