Rancangan
pengajaran harian 10
Nama Guru: Nurliza Binti Nordin
Mata pelajaran:
Ibadat
Kelas: 4 muslim
Tarikh: 27 Julai 2018
Masa: 3.00 – 3.30
Bilangan: 20 orang
Tajuk: Zakat
Kemahiran: membaca, mendegar dan melihat
Keadah: Perbincangan
Pengetahuan
sedia ada:
1.
Murid mengetahui tentang zakat
2. Murid pernah mempelajari zakat pada minggu lepas
3. Murid sudah mempunyai beberapa kemahiran tentang
zakat
Hasil
pembelajaran:
1. Pelajar dapat menyebut pengertian
zakat
2. Pelajar dapat mengingati tujuan
zakat
3. Pelajar menyebut 3 jenis zakat
Kemahiran
berfikir: Merumus, soal jawab
Penerapan nilai:
Kerjasama, Taat, Khusyuk
Masa/Langkah
|
Isi
pembelajaran
|
Aktiviti
penbelajaran dan pengajaran
|
Cacatan
|
Pendahuluan
|
-Bacaan
doa
|
-Guru
membaca doa dan murid mengaminkan
|
Nilai:
Khusyuk
|
Set
induksi
|
-Video:
anak muslim –zakat-
-Tanya
soalan :
Ustazah
nak Tanya apakah kamu tonton dalam video
|
Menerangkan
video kepada murid.
-Pelajar
menonton video di dalam kelas.
-Guru
menayakan soalan berkaitan video tadi.
-Beberapa
pelajar akan menjawab soalan.
-Guru
akan mengaitakan soalan, video dengan tajuk yang hendak dipelajari.
|
BBM:
Video,
lcd, pembesar suara
Teknik:
Soal
jawab, penjelasan
Nilai:
Fokus
|
Langkah
1
|
Pengertian
-Bahasa
bersih, suci, bertamabah dan subur.
-Istilah
mengeluarkan sebahagian dari harta tertentu untuk diberikan kepada orang yang
berhak menerima apabila telah memenuhi syarat- syarat yang telah
ditetapkan.
|
-Guru
menerangkan pengertian zakat puasa
dari segi istilah dan bahasa
-Guru
membaca atau menyebut kemudian murid ikut berulang- kali.
|
BBM:
Manila
Kad,kertas warna, kad imbasan tulisan,kad imbasan gambar
Teknik:
Membaca
Nilai:
Bersungguh-sungguh
|
Langkah
2
|
Tujuan
zakat
-Mensyukuri
nikmat Allah
-Menyucikan
jiwa
-Mengubati
hati
-Mendidik
diri
-Menyucikan
dan menyuburkan harta
|
-Guru
menerangkan tujuan dan hikmah qadha puasa
-Membaca
dan murid murid mengikut menyebut sekali berulang-kali.
-Membetulkan
sebutan pada murid yang salah menyebut.
-Menyuruh
beberapa orang murid untuk menyebut tiga tujuan dan hikmah qadha puasa
|
BBM:
Manila
Kad,kertas warna, kad imbasan tulisan,kad imbasan gambar
Teknik:
Soal
jawab
Nilai:
Bersungguh-sungguh
|
Langkah
3
|
Jenis-
jenis zakat
1.Zakat
fitrah
-Mengeluarkan
makanan asasi sesebuah Negara
-Dilakukan
bermula dari awal syawal sehingga sebelum bermulanya solat sunat aidilfitri
2.Zakat
harta
-Mengeluarkan
beberapa jenis harta tertentu dengan kadar yang tertentu dan diberikan kepada
orang yang berhak menerima.
-Jenis-
jenis zakat harta
·
Binatang ternakan
·
Hasil tanaman
·
Emas dan perak
·
Mata wang(Simpanan)
·
Perniagaan.
|
-Guru
menjelaskan tentang jenis- jenis zakat
kepada murid-murid
|
BBM:
Manila
Kad,kertas warna, kad imbasan tulisan,kad imbasan gambar
Teknik:
Soal
Jawab
Nilai:
Bersungguh-sungguh
|
Langkah
4
|
Permainan:
Padanan
|
Guru
menerangkan cara bermain
-
Setiap kumpulan diberikan lembaran aktiviti suai padanan dan perlu menampal
-Murid-
murid melakukan di dalam kelas.
-Guru
menyatakan kepada murid jawapan itu
betul atau salah
|
BBM:
Kad
manila,
Kertas
warna
Teknik:
Belajar
sambil bermain
Nilai:
Kerjasama,Taat
|
penutup
|
Guru
meremuskan tentang zakat
|
-Guru
memberi rumusan dan pengajaran yang terdapat daripada pembelajaran harini.
-Murid
mengingati dan faham akan pembelajaran
-Guru
memberikan latihan kerja ruma
|
BBM:
Latihan
kerja rumah
Nilai:
Kerjasama,Berfikiran
terbuka
|
Cacatan
ringkas:
Saya berasa bersyukur kerana
pembelajaran yang dijalankan harini sungguh seronok kerana murid - murid memberikan tumpuan yang sepenuhnya.
Terdapat beberapa pelajar tidak menumpukan perhatian semasa saya mengajar. Ia
juga boleh memberikan diri saya berkayinan terhadap pelajar – pelajar.
Ulasan pensyarah guru pembimbing:
Disediakan
oleh:
Tiada ulasan:
Catat Ulasan