Rancangan
pengajaran harian 7
Nama Guru: Nurliza Binti Nordin
Mata pelajaran: Ibadat
Kelas: 4 muslim
Tarikh: 27 Julai 2018
Masa: 3.00 – 3.30
Bilangan: 20 orang
Tajuk: Ihya ramadhan
Kemahiran: membaca, mendegar dan melihat
Keadah: Pandangan dan soal jawab
Pengetahuan
sedia ada:
1.
Murid mengetahui tentang puasa
2. Murid pernah melakukan puasa di rumah ketika
bulan ramadhan
3. Murid sudah mempunyai beberapa kemahiran tentang
puasa
Hasil
pembelajaran
1. 1. Pelajar dapat menyebut pengertian puasa
2. Pelajar dapat menyatakan 2
kelebihan puasa
3. Pelajar menyebut 2 tujuan puasa
Kemahiran
berfikir: Soal jawab, merumus, membandingbeza
Penerapan nilai: Taat, khusyuk, berkerjasama
Masa/Langkah
|
Isi
pembelajaran
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
|
Cacatan
|
Pendahuluan
(2
minit)
|
-Bacaan
doa
|
Guru
membaca doa dan murid mengaminkan
|
Nilai:
Taat
|
Set
induksi
(4
minit)
|
Video:
Upin ipin puasa ramadhan.
-Tanya
soalan :
Ustazah
nak Tanya apakah kamu tonton dalam video
|
-Guru
menerangkan video kepada murid.
-Pelajar
menonton video di dalam kelas.
-Guru
menayakan soalan berkaitan video tadi.
-Beberapa
pelajar akan menjawab soalan.
-Guru
akan mengaitakan soalan, video dengan tajuk yang hendak dipelajari.
|
BBM:
Video,Komputer
riba, Lcd, Pembesarsuara
Teknik:
Soal
jawab
Nilai:
Bersungguh-sungguh, Sabar
|
Langkah
1
(4
minit)
|
Pengertian
Bahasa
-menghidupkan sesuatu.
|
-Guru
menerangkan pengertian iktikaf dari
bahasa.
-Guru
membaca atau menyebut kemudian murid ikut berulang- kali.
|
BBM:
Komputer
riba, Lcd,Pembesar suara
Teknik:
Soal
jawab
Nilai:
Rajin,berfikiran
terbuka
|
Langkah
2
(5
minit)
|
Kelebihan
bulan Ramadhan
-Diwajibkan
berpuasa
-Lailatul
qada
-Bulan
keampunan
-pintu-
pintu syurga dibuka
-Pahala
amal ibadat
|
-Guru
menjelaskan tentang kelebihan bulan ramadhan kepada murid-murid
|
BBM:
Komputer
riba, Lcd,Pembesar suara
Teknik:
Perbincangan
Nilai:
Sabar,
Kerjasama
|
Langkah
3
(5
minit)
|
Tujuan
ihya Ramadhan
-Melatih
diri
-Sabar
dalam mengerjakan ibadat
-Melakukan
kebajikan dan amal soleh
|
Guru
menerangkan kelebihan ihya ramadhan
-Membaca
dan murid murid mengikut menyebut sekali berulang-kali.
-Membetulkan
sebutan pada murid yang salah menyebut.
-Menyuruh
beberapa orang murid untuk menyebut tiga tujuan ihya ramadhan
|
BBM:
Komputer
riba, Lcd,Pembesar suara
Teknik:
Syarahan
Nilai:
Sabar,
Kerjasama
|
Langkah
4
(8
minit)
|
Permainan:
Padanan
|
Guru
menerangkan cara bermain
-
Setiap kumpulan diberikan lembaran aktiviti suai padanan dan perlu menampal
-Murid-
murid melakukan di dalam kelas.
-Guru
menyatakan kepada murid jawapan itu
betul atau salah
|
BBM:
Kertas
warna,Kad tulisan
Teknik:
Belajar
sambil bemain
Nilai:
Berani,
Bertanggungjawab.
|
Penutup
(2
minit)
|
Guru
meremuskan tentang pelajaran Puasa di bulan ramadhan
|
Guru
memberi rumusan dan pengajaran yang terdapat daripada pembelajaran harini.
-Murid
mengingati dan faham akan pembelajaran
-Guru
memberikan latihan kerja rumah
|
BBM:
Latihan
kerja rumah
Nilai:
Kerjasama,Taat,Sabar
|
Cacatan
ringkas:
Saya berasa bersyukur kerana
pembelajaran yang dijalankan harini sungguh seronok kerana murid - murid memberikan tumpuan yang sepenuhnya.
Terdapat beberapa pelajar tidak menumpukan perhatian semasa saya mengajar. Ia
juga boleh memberikan diri saya berkayinan terhadap pelajar – pelajar.
Ulasan pensyarah guru pembimbing:
Disediakan
oleh:
Tiada ulasan:
Catat Ulasan