Rancangan
pengajaran harian 1
Nama
Guru: Nurliza Binti Nordin
Mata
pelajaran: Ibadat
Kelas: 4
muslim
Tarikh: 27
Julai 2018
Masa:
3.00 – 3.30
Bilangan: 20
orang
Tajuk:
Solat berjemaah
Kemahiran:
membaca, mendegar dan melihat
Keadah:
Pandangan dan soal jawab
Pengetahuan
sedia ada:
1. Murid mempelajari solat berjemaah ketika di
rumah
2.
Murid belajar tentang solat berjemaah mingu lepas
3.
Murid mengetahui solat berjemaah
Hasil
pembelajaran:
1.Pelajar
dapat menyebut pengertian solat berjemaah
2.
Pelajar dapat mengingati hokum solat
3.
Pelajar menerangkan 2 contoh kelebihan solat
Kemahiran
berfikir:
soal
jawab
Penerapan
nilai:
Fokus, Khusyuk
Masa/langkah
|
Isi
pelajaran
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajan
|
Cacatan
|
Pendahuluan
(2
minit)
|
Bacaan
doa
|
-Guru
membaca doa dan murid mengaminkan
|
Nilai:
Khusyuk
|
Set
induksi
(4minit)
|
-video:Lagu
jom ke masjid
-Tanya
soalan :
Ustazah
nak Tanya apakah kamu tonton dalam video
|
-Menerangkan
video kepada murid.
-Pelajar
menonton video di dalam kelas.
-Guru
menayakan soalan berkaitan video tadi.
-Beberapa
pelajar akan menjawab soalan.
-Guru
akan mengaitakan soalan, video dengan tajuk yang hendak dipelajari.
|
BBM:
Video,LCD,Pembesar suara
Teknik:
Soalan
jawab,Penjelasan.
Nilai:
Fokus
|
Langkah
1
|
Pengertian
solat berjemaah
-Bahasa
doa
-Syarak
Beberapa perkataan dan perbuatan yang didahului dengan takbiratul ikhram dan
diakhiri dengan salam.
|
-Guru
menjelaskan pengertian solat berjemaah dari segi istilah dan bahasa.
-Murid-murid
menyebut semula pengertian solat berjemaah dari segi bahasa dan istilah
|
BBM:
Kad
manila,kertas warna,kad imbasan tulisan, kad imbasan gambar
Teknik:
soal jawab dan perbincangan
Nilai:
Berusaha, rajin,berfikiran terbuka
|
Langkah
2
(5minit)
|
Hukum
solat berjemaah
-
solat fardhu
-
solat jumaat
-Solat
yang dituntut berjemaah
|
-Guru
menjelaskan hokum solat berjemaah
-Murid-murid
menyebut semula Hukum solat berjemaah
-Menyuruh
beberapa orang murid untuk menyebut
ketiga –tiga hokum solat berjemaah
|
BBM:
Kad manila,kertas warna,kad imbasan tulisan, kad imbasan gambar
Teknik
:
Syarahan
Nilai:
Taat, berani, bekerjasama
|
Langkah
3
|
Kelebihan
solat berjemaah
-Merapatkan
kesatuan dan perpaduan dikalangan umat.
-Meningkatkan
syiar islam
-Membentuk
displin diri yang baik dari sudut pengurusan masa
|
-Guru
menjelaskan tentang kelebihan solat berjemaah
|
BBM:
Kad manila,kertas warna,kad imbasan tulisan, kad imbasan gambar
Teknik:
Syarahan
Nilai:
Taat
|
Langkah
4
|
Permainan:
bola beracun
-soalan
yang terdapat kotak
1)Apakah pengertian solat pada bahasa dan
istilah?
2)Apakah
kelebihan orang menunaikan solat
berjemaah
|
-Guru
menerangkan cara bermain permainan
-Murid
–murid bermain permainan itu didalam kelas
-Kotak
beracun yang diiringi muzik akan bergerak setiap satu murid ke satu murid.
-Seorang
murid akan mendapat soalan apabila lagu berhenti dan murid itu menjawab.
-Guru
menyatakan kepada semua kelas jawapan murid setiap kumpulan betul atau salah
|
BBM:
Kotak, audio, kertas warna warni, kad imbasan tulisan
Teknik: Belajar sambil bermain Nilai: kerjasama, sabar, taat |
Penutup
(2
minit)
|
Guru
meremuskan tentang pelajaran solat berjemaah
|
-Guru
memberi rumusan dan pengajaran yang terdapat daripada pembelajaran harini.
-Murid
mengingati dan faham akan pembelajaran
-Guru
memberi tugasan kerja rumah.
|
BBM:
Buku
latihan
Nilai:
Bersungguh
–sungguh, hormat
|
Cacatan
ringkas:
Saya berasa bersyukur kerana
pembelajaran yang dijalankan harini sungguh seronok kerana murid - murid memberikan tumpuan yang sepenuhnya.
Terdapat beberapa pelajar tidak menumpukan perhatian semasa saya mengajar. Ia
juga boleh memberikan diri saya berkayinan terhadap pelajar – pelajar.
Ulasan pensyarah guru pembimbing:
Disediakan
oleh:
Tiada ulasan:
Catat Ulasan