Rancangan
pengajaran harian 5
Nama Guru: Nurliza Binti Nordin
Mata pelajaran: Ibadat
Kelas: 4 muslim
Tarikh: 27 Julai 2018
Masa: 3.00 – 3.30
Bilangan: 20 orang
Tajuk: Solat istisqha
Kemahiran: membaca, menakul dan menghafal
Keadah: Perbincangan
Pengetahuan
sedia ada:
1. Murid mengetahui tentang solat
istisqha
2. Murid pernah melakukan solat istisqha di rumah
3. Murid sudah belajar pada mingu lepas
Hasil
pembelajaran:
1. Pelajar dapat menyebut pengertian
solat istisqha
2. Pelajar dapat mengingati hokum
solat
3. Pelajar menunjuk cara solat
istisqha yang betul
Kemahiran
berfikir: membandingbeza, meramal, soal jawab
Penerapan
nilai: Khusyuk, Berani, taat
Pendahuluan
|
Bacaan
doa
|
Guru
membaca doa dan murid mengaminkan
|
Nilai:
Taat
|
Set
induksi
|
Video:
Kemarau
-Tanya
soalan :
Ustazah
nak Tanya apakah kamu tonton dalam video
|
-Guru
menerangkan video kepada murid.
-Pelajar
menonton video di dalam kelas.
-Guru
menayakan soalan berkaitan video tadi.
-Beberapa
pelajar akan menjawab soalan.
-Guru
akan mengaitakan soalan, video dengan tajuk yang hendak dipelajari.
|
BBM:
Video,LCD,Pemancar
suara
Teknik:
Syarahan
Nilai:
Rajin
|
Langkah
1
|
Pengertian
solat istisqha
-Bahasa
meminta air samada untuk minum ataupun untuk kegunaan lain.
-Istilah
memohon kepada allah supaya diturunkan hujan ketika berlaku musim kemarau.
|
Guru
menerangkan pengertian solat istisqah
dari bahasa dan istilah
-Guru
membaca atau menyebut kemudian murid ikut berulang- kali.
|
BBM:
Lcd,
Komputer riba
Teknik:
soal jawab
Nilai:
Bersungguh-sungguh,fokus,berdisplin
|
Langkah
2
|
Hukum
-Hukum
solat istisqa sunat muakad keatas orang yang bermukim atau bermuasafir dan lain.
|
-Guru
menjelaskan tentang hokum solat istisqha kepada murid- murid.
|
BBM:
Pemancar
cahaya,computer riba
Teknik:
perbincangan
Nilai:
Patuh,berdisplin,taat
|
Langkah
3
|
-Cara
solat istisqha
|
-Guru
menjelaskan dan tunjuk cara mengerjakan solat istisqha kepada murid.
-murid-
murid mempratikan bersama- sama di dalam kelas.
|
BBM:
Komputer
riba,lcd,
Teknik:
Penjelasan
Nilai:
Kerjasama,fokus, berdisplin
|
Langkah
4
(
8 minit )
|
Permainan:
Berlakon
|
-Guru
menerangkan cara bermain
-
Beberapa pelajar perlu tunjuk cara mengerjakan solat istisqha
-Murid-
murid melakukan di dalam kelas.
-Guru
menyatakan kepada semua murid tunjuk cara solat itu tadi betul atau salah.
-
Jika salah guru membetulkan.
|
BBM:
Kad
imbasan gambar,
Kad
imbasan tulisan
Teknik:
Belajar
sambil bemain
Nilai:
Berani,
Bertanggungjawab.
|
Penutup
(
2 minit )
|
Guru
meremuskan tentang pelajaran solat gerhana
|
-Guru
memberi rumusan dan pengajaran yang terdapat daripada pembelajaran harini.
-Murid
mengingati dan faham akan pembelajaran
-Guru
memberikan latihan kerja rumah
|
BBM:
Latihan
kerja rumah
Nilai:
Khusyuk
|
Cacatan
ringkas:
Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran yang dijalankan harini sungguh seronok kerana murid - murid memberikan tumpuan yang sepenuhnya. Terdapat beberapa pelajar tidak menumpukan perhatian semasa saya mengajar. Ia juga boleh memberikan diri saya berkayinan terhadap pelajar – pelajar.
Ulasan pensyarah guru pembimbing:
Disediakan
oleh:
Tiada ulasan:
Catat Ulasan