Rancangan
pengajaran harian 3
Nama Guru: Nurliza Binti Nordin
Mata pelajaran: Ibadat
Kelas: 4 muslim
Tarikh: 27 Julai 2018
Masa: 3.00 – 3.30
Bilangan: 20 orang
Tajuk: Solat Rawatib
Kemahiran: menulis, menakul dan melihat
Keadah: Syarahan dan bermain sambil belajar
Pengetahuan
sedia ada:
1. Murid mengetahui tentang solat
rawatib
2. Murid pernah melakukan solat rawatib di rumah
3. Murid sudah belajar pada mingu lepas
Hasil
pembelajaran:
1. Pelajar dapat menyebut pengertian
solat rawatib
2. Pelajar dapat mengingati hokum
solat
3. Pelajar menerangkan 2 contoh
jenis solat rawatib
Kemahiran berfikir: soal jawab, merumus, berfikir
Penerapan nilai: Khusyuk, patuh, berdisplin
Masa/
langkah
|
Isi
pembelajaran
|
Aktiviti
pembelajaran dan pengajaran
|
Cacatan
|
Pendahuluan
(
2 minit)
|
Bacaan
doa
|
-Guru
membaca doa dan murid mengaminkan
|
Nilai:
Taat
|
Set
induksi
(4
minit)
|
-
video: orang solat di dalam masjid
-Tanya
soalan :
Ustazah
nak Tanya apakah kamu tonton dalam video
|
-Guru menerangkan video kepada murid.
-Pelajar
menonton video di dalam kelas.
-Guru
menayakan soalan berkaitan video tadi.
-Beberapa
pelajar akan menjawab soalan.
-Guru
akan mengaitakan soalan, video dengan tajuk yang hendak dipelajari
|
BBM:
Video,LCD,Pemancar
suara
Teknik:
Soalan
jawab,Penjelasan.
Nilai:
Fokus,berani, kerjasama
|
Langkah
1
(
4 minit )
|
Pengertian
solat rawatib
-Solat
sunat yang mengiringi solat fardhu,biasanya dikerjakan sama ada sebelum atau
sesudah solat fardhu.
|
-Guru
menjelaskan pengertian solat rawatib.
-Guru
membaca atau menyebut kemudian murid ikut berulang- kali.
|
BBM:
Komputer
riba,lcd,pembesar suara
Teknik: Soal jawab
Nilai:
Fokus,tabah, kerjasama
|
Langkah
2
(
5 minit )
|
-Jenis-jenis
solat rawatib
Terbahagi
kepada dua:-
-Rawatib
kibliah(sebelum solat fardhu)
-Rawatib
bidyah(selepas solat fardhu)
|
-Guru
menerangkan jenis- jenis solat rawatib
-Membaca
dan murid mengikut menyebut sekali berulang-ulang kali
-Guru
membetulkan sebutan murid yang salah.
-Guru
menyuruh beberapa orang murid menyebut kembali jenis – jenis solat rawatib
(sebelum dan selepas solat fardhu berserta contohnya.)
|
BBM:
Komputer
riba,lcd,pembesar suara
Teknik:
Penjelasan dan soal jawab
Nilai:
Berkerjasama,
sabar
|
Langkah
3
(
5 minit )
|
Kelebihan
solat rawtib
-Dapat
menampung kekurangan dalam melaksanakan solat fardhu
-Solat
rawatib merupakan jalan untuk menyertai rasul s.a.w disyurga.
-Kebajikan
akan sentiasa melimpah atas seorang hamba
|
-Guru
menjelaskan tentang kelebihan solat berjemaah
|
BBM:
Kad
manila,
Kad
tulisan,
Kad
gambar
Nilai:
Fokus,Taat
Teknik:
Soal
jawab
|
Langkah
4
(
8 minit )
|
permainan
|
-Guru
menerangkan cara – cara bermain
-Sampul
beracun mula bergerak diiringi muzik
-Sampul
akan berhenti apabila muzik dimatikan.
-
Murid yang memegang sampul apabila lagu dimatikan perlu menjawab soalan itu
tadi.
-Guru
menanyakan adakah jawapan yang dijawab itu betul atau salah
|
BBM:
Sampul
kertas,Radio,keratin soalan
Teknik:
Belajar
sambil bermain
Nilai:
Kerjasama,
tolong menolong
|
Penutup
(
2 minit )
|
Guru
meremuskan tentang pelajaran solat rawatib
|
Guru
memberi rumusan dan pengajaran yang terdapat daripada pembelajaran harini.
-Murid
mengingati dan faham akan pembelajaran
-Guru
memberi tugasan kerja rumah
|
BBM:
Latihan
kerja rumah
Nilai:
Kerjasama
|
Cacatan
ringkas:
Saya berasa bersyukur kerana
pembelajaran yang dijalankan harini sungguh seronok kerana murid - murid memberikan tumpuan yang sepenuhnya.
Terdapat beberapa pelajar tidak menumpukan perhatian semasa saya mengajar. Ia
juga boleh memberikan diri saya berkayinan terhadap pelajar – pelajar.
Ulasan pensyarah guru pembimbing:
Disediakan
oleh:
Tiada ulasan:
Catat Ulasan