Nama Guru: Nurliza Binti Nordin
Mata pelajaran: Ibadat
Kelas: 4 muslim
Tarikh: 27 Julai 2018
Masa: 3.00 – 3.30
Bilangan: 20 orang
Tajuk: Iktikaf
Kemahiran: membaca, mendegar dan melihat
Keadah: Syarahan
Pengetahuan sedia ada:
1. Murid mengetahui tentang solat
jamak dan qasar
2.
Murid pernah melakukan solat jamak dan qasar di masjid
3.
Murid sudah mempunyai beberapa kemahiran tentang solat jamak dan qasar
Hasil pembelajaran:
1. Pelajar dapat menyebut pengertian solat jamak dan qasar
2. Pelajar dapat mengingati hokum solat jamak dan qasar
3. Pelajar menyebut 2 syarat- sayarat sah solat qasar
Penerapan nilai: Khusyuk, Berani, taat
Masa
/ Langkah
|
Isi
pembelajaran
|
Aktiviti
pembelajaran dan pembelajaran
|
Cacatan
|
Pendahuluan
(2minit)
|
-Bacaan
doa
|
-Guru
membaca doa dan murid mengaminkan
|
Nilai:
Khusyuk
|
Set
induksi
(4
minit)
|
Video:
Solat jamak dan qasar.
-Tanya
soalan :
Ustazah
nak Tanya apakah kamu tonton dalam video
|
-Guru
menerangkan video kepada murid.
-Pelajar
menonton video di dalam kelas.
-Guru
menayakan soalan berkaitan video tadi.
-Beberapa
pelajar akan menjawab soalan.
-Guru
akan mengaitakan soalan, video dengan tajuk yang hendak dipelajari.
|
BBM:
Video,LCD,Pemancar
suara
Teknik:
Syarahan
Nilai:
Rajin
|
Langkah
1
(4
minit)
|
Pengertian
-Bahasa
jamak mennghimpunkan, Qasar memendekkan
-Istilah
jamak menghimpunkan dua solat fardhu dan dilaksanakan dalam satu rakaat,
Qasar memendekkan solat yang 4 rakaat menjadi 2 rakaat
|
Guru
menerangkan pengertian solat jamak dari
bahasa dan istilah
-Guru
membaca atau menyebut kemudian murid ikut berulang- kali.
|
BBM:
Komputer
riba, Lcd,Pembesar suara
Teknik:
Soal
jawab
Nilai:
Tekun
|
Langkah
2
(5
minit)
|
Hukum
solat jamak dan qasar ialah harus
.
|
-Guru
menjelaskan tentang hokum solat jamak dan qasar kepada murid-murid.
|
BBM:
Komputer
riba, Lcd,Pembesar suara
Teknik:
Perbincangan
Nilai:
Sabar,
Kerjasama
|
Langkah
3
(5
minit)
|
Syarat
– syarat sah solat qasar
-Masih
dalam keadaan musafir
-Solat
yang boleh di qasarkan
-Tidak
berniat bermukim melebihi 4 hari
|
-Guru
menerangkan syarat – syarat sah solat jamak dan qasar.
-Membaca
dan murid murid mengikut menyebut sekali berulang-kali.
-Membetulkan
sebutan pada murid yang salh menyebut.
-Menyuruh
beberapa orang murid untuk menyebut keempat empat rukun iktikaf.
|
BBM:
Komputer
riba, Lcd,Pembesar suara
Teknik:
Soal
jawab
Nilai:
Rajin,
Bekerjasama
|
Langkah
4
(8
minit)
|
Permainan:
Pancing
ikan
|
-Guru
menerangkan cara bermain
-
Setiap kumpulan diberikan pancing untuk menangkap ikan.
-
murid yang mendapat ikan perlu menampal jawapan di papan puti
-Murid-
murid melakukan di dalam kelas.
-Guru
menyatakan kepada murid jawapan itu
betul atau salah
|
BBM:
Kertas
warna,Kad tulisan
Teknik:
Belajar
sambil bemain
Nilai:
Berani,
Bertanggungjawab.
|
Penutup
(
2minit)
|
Guru
meremuskan tentang pelajaran solat jamak dan qasar.
|
Guru
memberi rumusan dan pengajaran yang terdapat daripada pembelajaran harini.
-Murid
mengingati dan faham akan pembelajaran
-Guru
memberikan latihan kerja rumah
|
BBM:
Latihan
kerja rumah
Nilai:
Khusyuk
|
Cacatan
ringkas:
Saya berasa bersyukur kerana
pembelajaran yang dijalankan harini sungguh seronok kerana murid - murid memberikan tumpuan yang sepenuhnya.
Terdapat beberapa pelajar tidak menumpukan perhatian semasa saya mengajar. Ia
juga boleh memberikan diri saya berkayinan terhadap pelajar – pelajar.
Ulasan pensyarah guru pembimbing:
Tiada ulasan:
Catat Ulasan