Jumaat, 17 Ogos 2018


Nama Guru: Nurliza Binti Nordin
Mata pelajaran: Ibadat
Kelas: 4 muslim
Tarikh: 27 Julai 2018
Masa: 3.00 – 3.30
Bilangan: 20 orang
Tajuk: Iktikaf
Kemahiran: membaca, mendegar dan melihat
Keadah: Syarahan
Pengetahuan sedia ada:
1.  Murid mengetahui tentang solat jamak dan qasar
2. Murid pernah melakukan solat jamak dan qasar  di masjid
3. Murid sudah mempunyai beberapa kemahiran tentang solat jamak dan qasar
Hasil pembelajaran:
1. Pelajar dapat menyebut pengertian solat jamak dan qasar
2. Pelajar dapat mengingati hokum solat jamak dan qasar
3. Pelajar menyebut 2 syarat- sayarat sah  solat qasar
Penerapan nilai: Khusyuk, Berani, taat

Masa / Langkah
Isi pembelajaran
Aktiviti pembelajaran dan pembelajaran
Cacatan
Pendahuluan
(2minit)
-Bacaan doa
-Guru membaca doa dan murid mengaminkan
Nilai:
Khusyuk
Set induksi
(4 minit)
Video: Solat jamak dan qasar.

-Tanya soalan :
Ustazah nak Tanya apakah kamu tonton dalam video


-Guru menerangkan video kepada murid.

-Pelajar menonton video di dalam kelas.

-Guru menayakan soalan berkaitan video tadi.

-Beberapa pelajar akan menjawab soalan.

-Guru akan mengaitakan soalan, video dengan tajuk yang hendak dipelajari.
BBM:
Video,LCD,Pemancar suara

Teknik:
Syarahan

Nilai:
Rajin
Langkah 1
(4 minit)
Pengertian
-Bahasa jamak mennghimpunkan, Qasar memendekkan

-Istilah jamak menghimpunkan dua solat fardhu dan dilaksanakan dalam satu rakaat, Qasar memendekkan solat yang 4 rakaat menjadi 2 rakaat
Guru menerangkan  pengertian solat jamak dari bahasa dan istilah

-Guru membaca atau menyebut kemudian murid ikut berulang- kali.

BBM:
Komputer riba, Lcd,Pembesar suara

Teknik:
Soal jawab

Nilai:
Tekun
Langkah 2
(5 minit)
Hukum solat jamak dan qasar ialah harus

.
-Guru menjelaskan tentang hokum solat jamak dan qasar kepada murid-murid.
BBM:
Komputer riba, Lcd,Pembesar suara

Teknik:
Perbincangan

Nilai:
Sabar, Kerjasama
Langkah 3
(5 minit)
Syarat – syarat sah solat qasar
-Masih dalam keadaan musafir
-Solat yang boleh di qasarkan
-Tidak berniat bermukim melebihi 4 hari
-Guru menerangkan syarat – syarat sah solat jamak dan qasar.

-Membaca dan murid murid mengikut menyebut sekali berulang-kali.

-Membetulkan sebutan pada murid yang salh menyebut.

-Menyuruh beberapa orang murid untuk menyebut keempat empat rukun iktikaf.
BBM:
Komputer riba, Lcd,Pembesar suara

Teknik:
Soal jawab

Nilai:
Rajin, Bekerjasama
Langkah 4
(8 minit)
Permainan:
Pancing ikan
-Guru menerangkan cara bermain

- Setiap kumpulan diberikan pancing untuk menangkap ikan.

- murid yang mendapat ikan perlu menampal jawapan di papan puti

-Murid- murid melakukan   di dalam kelas.

-Guru menyatakan kepada murid  jawapan itu betul atau salah

BBM:
Kertas warna,Kad tulisan

Teknik:
Belajar sambil bemain

Nilai:
Berani, Bertanggungjawab.
Penutup
( 2minit)
Guru meremuskan tentang pelajaran solat jamak dan qasar.
Guru memberi rumusan dan pengajaran yang terdapat daripada pembelajaran harini.

-Murid mengingati dan faham akan pembelajaran

-Guru memberikan latihan kerja rumah
BBM:
Latihan kerja rumah

Nilai:
Khusyuk


Cacatan ringkas:
Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran yang dijalankan harini sungguh seronok kerana murid -  murid memberikan tumpuan yang sepenuhnya. Terdapat beberapa pelajar tidak menumpukan perhatian semasa saya mengajar. Ia juga boleh memberikan diri saya berkayinan terhadap pelajar – pelajar.
Ulasan  pensyarah guru pembimbing:

Disediakan oleh:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan