Nama Guru: Nurliza Binti Nordin
Mata pelajaran: Ibadat
Kelas: 4 muslim
Tarikh: 27 Julai 2018
Masa: 3.00 – 3.30
Bilangan: 20 orang
Tajuk: Iktikaf
Kemahiran: membaca, mendegar dan melihat
Keadah: Syarahan
Pengetahuan sedia ada:
1. Murid mengetahui tentang
iktikaf
2.
Murid pernah melakukan iktikaf di masjid
3.
Murid sudah mempunyai beberapa kemahiran tentang iktikaf
Hasil pembelajaran:
1. Pelajar dapat menyebut pengertian iktikaf
2. Pelajar dapat mengingati hokum iktikaf
3. Pelajar menyebut 2 rukun iktikaf
Penerapan nilai: Khusyuk, Berani, taat
Masa
/ Langkah
|
Isi
pembelajaran
|
Aktiviti
pembelajaran dan pembelajaran
|
Cacatan
|
Pendahuluan
(2minit)
|
-Bacaan
doa
|
-Guru
membaca doa dan murid mengaminkan
|
Nilai:
Khusyuk
|
Set
induksi
(4
minit)
|
Video:
Tatacara iktikaf di masjid
-Tanya
soalan :
Ustazah
nak Tanya apakah kamu tonton dalam video
|
-Guru
menerangkan video kepada murid.
-Pelajar
menonton video di dalam kelas.
-Guru
menayakan soalan berkaitan video tadi.
-Beberapa
pelajar akan menjawab soalan.
-Guru
akan mengaitakan soalan, video dengan tajuk yang hendak dipelajari.
|
BBM:
Video,LCD,Pemancar
suara
Teknik:
Syarahan
Nilai:
Rajin,kerjasama
|
Langkah
1
(4
minit)
|
Pengertian
-Bahasa
melakukan sesuatu secara tetap.
-Istilah
menetapkan seseorang muslim didalam masjid untuk melaksanakan ibadah dengan
tujuan mendekatkan diri kepda Allah.
|
Guru
menerangkan pengertian iktikaf dari
bahasa dan istilah
-Guru
membaca atau menyebut kemudian murid ikut berulang- kali.
|
BBM:
Komputer
riba, Lcd,Pembesar suara
Teknik:
Soal
jawab
Nilai:
Tekun,taat, berdisplin
|
Langkah
2
(5
minit)
|
Hukum
iktikaf
-sunat dilakukan secara sukarela
-Wajib
seseorang yang telah bernazar.
|
-Guru
menjelaskan tentang hokum iktikaf kepada murid-murid.
|
BBM:
Komputer
riba, Lcd,Pembesar suara
Teknik:
Perbincangan
Nilai:
Sabar,
Kerjasama
|
Langkah
3
(5
minit)
|
Rukun
iktikaf
-Niat
-Dilakukan
dimajid
-Berhenti
didalam masjid
-Muktakif
|
-Guru
menerangkan rukun iktikaf.
-Membaca
dan murid murid mengikut menyebut sekali berulang-kali.
-Membetulkan
sebutan pada murid yang salh menyebut.
-Menyuruh
beberapa orang murid untuk menyebut keempat empat rukun iktikaf.
|
BBM:
Komputer
riba, Lcd,Pembesar suara
Teknik:
Soal
jawab
Nilai:
Rajin,
Bekerjasama
|
Langkah
4
(8
minit)
|
Permainan:
Padanan
|
-Guru
menerangkan cara bermain
-
Setiap kumpulan diberikan lembaran aktiviti suai padanan dan perlu menampal
-Murid-
murid melakukan di dalam kelas.
-Guru
menyatakan kepada murid jawapan itu
betul atau salah
|
BBM:
Kertas
warna,Kad tulisan
Teknik:
Belajar
sambil bemain
Nilai:
Berani,
Bertanggungjawab.
|
Penutup
(
2minit)
|
-Guru
meremuskan tentang pelajaran iktikaf
|
-Guru
memberi rumusan dan pengajaran yang terdapat daripada pembelajaran harini.
-Murid
mengingati dan faham akan pembelajaran
-Guru
memberikan latihan kerja rumah
|
BBM:
Latihan
kerja rumah
Nilai:
Khusyuk
|
Cacatan
ringkas:
Saya berasa bersyukur kerana
pembelajaran yang dijalankan harini sungguh seronok kerana murid - murid memberikan tumpuan yang sepenuhnya.
Terdapat beberapa pelajar tidak menumpukan perhatian semasa saya mengajar. Ia
juga boleh memberikan diri saya berkayinan terhadap pelajar – pelajar.
Ulasan pensyarah guru pembimbing:
Disediakan
oleh:
Tiada ulasan:
Catat Ulasan